Het systeem van affiliate marketing staat beter bekend als een samenwerking tussen partijen op basis van commissie. Een verkoper van bijvoorbeeld dvd's schakelt een affiliate in om deze dvd's te promoten via de website van de affiliate. Als er verkoop plaatsvindt, wordt de opbrengst gedeeld tussen beide partijen. Zo kan de verkoper verkopen doen via de site van de affiliate en de affiliate heeft zelf geen dvd's nodig om te kunnen verdienen.
Mocht er helaas geen verkoop plaatsvinden, dan verdient de affiliate dus niets. De verkoper van dvd's betaalt de affiliate als er verkopen geregistreerd worden. Ook hieraan zitten voor- en nadelen. Voor de verkoper is het namelijk van belang dat hij affiliates kan vinden die voor hem willen promoten. De affiliate vindt het natuurlijk van belang hoe goed of aantrekkelijk het product van de verkoper is, hoe hoog de commissie is die hij kan ontvangen en hoe groot de conversie op de website is. Voor beide partijen is het een risico om te verkopen en te adverteren, dus er zullen goede afspraken gemaakt moeten worden.
Met affiliate marketing is het dus mogelijk om meer bezoekers naar een website of een webshop te halen. Dit is natuurlijk het meest zinvol als de bezoekers die op de webshop komen ook nog eens zeker potentiële bezoekers. Het is wel mooi om meer bezoekers te krijgen, maar niet als die bezoekers geen potentieel kunnen zijn. De doelgroep kan zo natuurlijk wel uitgebreid worden wat kan leiden tot meer potentiele bezoekers.
In de wereld van affiliate marketing is ieder begin zwaar en stop dus ook niet direct als jouw affiliate programma niet direct winst begint te maken. Als je een gedegen marketingonderzoek hebt gedaan en je concurrenten veelvuldig onder de loep hebt genomen weet je dus ook waar je mee bezig bent en kun je evalueren na je eerste campagnes om te kijken waar het mis gaat en hierop inspelen.